Social Icons

Senin, 12 Agustus 2013

Urutan Tradisional Untuk Cegah Penyakit

Assalammualaikum....
Majoriti org kita ni, bila dah sakit barulah nak berubat. Masa belum sakit, mereka buat tak kesah aja. Sebenarnya urut itu bukan utk orang yg sakit aja tapi org yg tak sakit juga boleh berurut. Utk cegah dari terkena penyakit. Ramai org kita yg tak sedar, sebenarnya di dalam tubuh mereka ada banyak toksin atau kelestrol yg memupuk. Toksin itu berada di setiap penjuru tubuh, melalui urat2 kita. Bila toksin itu sudah memupuk, ianya akan menyekat pengaliran darah dan akan mengakibatkan sakit dan yg lebih teruk lagi akan menyebabkan strok. Ini kerana oksigen tidak sampai ke otak dan tempat2 tertentu. Bila dah strok keadaan dah terlambat, duit dah tak bernilai. Dunia dah gelap, kawan2 dah mula menjauh, nak beribadat pun susah, nak ke tandas pun susah, hidup bergantung pada anak2 dan keluarga. Semua keperluan hidup, terpaksa dibantu oleh ahli keluarga.

Ini kerana kita kurang ilmu pengetahuan, kita tidak mengambil langkah mencegah dari awal, kita leka dgn kesihatan, makan pakai hentam aja tapi tak pernah nak bersenam. Jalan jauh sikit dah lelah, buat kerja lebih sikit dah nak muntah. Kata mereka, itu biasalah!! Tapi sebenarnya itu luar biasa. Mereka sedang sakit dan perlukan rawatan tapi mereka tak perasan. Kena hujan sikit dah demam, makan daging kambing lebih sikit dah sakit tengkuk, darah dah naik, gula dah naik, dan macam2 lagi. Kalau musim raya ni, pergilah tengok kat hospital tu, berebut2 nak masuk wad, macam nak tengok wayang tapi itulah hakikat sebenarnya.

Apalah salah kita jaga sikit kesihatan kita, bukan utk org lain pun tapi utk diri kita sendiri. Kalau kita sihat, kita juga yg beruntung.

Kalau pada pendapat saya, setiap orang perlukan rawatan urut ni kerana dgn berurut kita dapat membuang toksin dan lemak2 berbahaya dalam tubuh. Pengaliran darah akan lancar. Stamina akan lebih hebat. Wajah berseri-seri bila sehat. Hidup pun ceria, keluarga pun bahgia.

Ramai yg kaitkan tukang urut ni dgn istilah dukun dan bomoh. Itu mereka yg berfikiran singkat. Tukang urut ni, tak ubah macam tukang gunting rambut. Kalau rambut kita dah panjang, kita akan rimas dan tidak selesa. Badan kita pun macam tu juga, perlu di servis dan perlu di terapy. Sebaik-baiknya sebulan sekali. Kalau malas atau takde masa nak bersenam, urut adalah pilihan terbaik.

Ilmu urut ni dah terlalu tua usianya, siapa pengasasnya pun kita tak tahu, dah berzaman-zaman lamanya, dari generasi ke generasi. Orang melayu dah tak asing lagi dgn rawatan urut ni, semua org tahu apa itu urut tapi tak ramai yg sanggup kena urut. Katanya berurut itu menyakitkan. Sebenarnya sakit tu kejap je, lepas tu badan dah ringan, mata dah terang, lenguh2 pun dah hilang, tidur pun nyeyak, badan pun sihat.

Upah urut ni pun, bukanlah mahal sangat. Kalau dgn saya cuma RM 30 utk 1 jam (seluruh badan). Kalau tak mahu ke rumah saya, insyaallah saya akan ke rumah pelangan, tak jadi masaalah tapi bergantung pada list booking. Just call aja 016 6250081. Kampung Simpang Kerayong Jasin Melaka.

Kalau (maaf)mak nyah(pondan), yg benar2 sakit aja saya bantu, kalau nak mengada-gada, jgn call, saya sibuk dan serius dalam tugas saya. Saya juga elergi dgn mak nyah ni.... hehehehe.....

Boleh juga layari blog saya yg masih baru dan belum sempurna lagi. Insyaallah isinya akan saya tambah sikit demi sikit;

by. Pak Tam, Klik Join Facebook saya di sini... Urut TradisionL Melaka Malaysia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar